Fleet 494 Kotka

Yhteyshenkilö: Pekka Taipale pstaipaleatgmail.com / p. 044 214 7785

Tukiseura ja -satama: Kotka KPS

Toiminnan kuvaus

Kotkassa oli aikanaan yksi Suomen suurimmista Viklalaivueista. Laivuetoiminnan käynnistämiseksi uudelleen Suomen Viklaliitto järjesti vuonna 2012 syyskuussa Ranking-sarjan osakilpailun Kotkassa. Edellisen kerran paikkakunnalla kisattiin Ranking-pisteistä vuonna 2001. Siitä homma lähti käyntiin: SM-kisat purjehdittiin Kotkan vesillä 2014, ranking 2016 ja nyt taas kauden käynnistävä ranking 1.2017, joka on samalla MM-karsinta 1.

Kotkassa toimii myös puuvenevalmistukseen keskittyvä oppilaitos, jossa on tehty joitain puuvikloja.

Myös Pekka Taipale on kunnostanut vanhan Viklansa ja kutsuu nyt muita aiheesta kiinnostuneita mukaan toimintaan.

Venekunnat

30655 Risto ja Anniina Tamminen +358 45 650 2642
21665 Antero Repo (KPS)
12069 Pekka Taipale
xxxxx Petri Taipale
xxxx Antero Repo

* * * *

Tilanneraportti 21.5.2017
VIKLA LUOKALLA ON VAUHTI PÄÄLLÄ

Purjehdusta harrastavien hyvin tunteva Viklaluokka viettää Suomessa tulevana kesänä 70-vuotisjuhlia. Näin pitkään on tämä yksityyppiluokka jo purjehtinut Suomen järvillä ja rannikolla. Vaikka harrastajien määrässä mitaten aktiivisimmat vuodet ovat takana, on luokka edelleen Suomen suurin kahden hengen kevytveneluokka. Kansainvälinen luokkaliitto SCIRA on onnistunut päätöksillään pitämään yllä vireää kilpailutoimintaa ja säilyttämään luokan arvostuksen korkealla. Kilpailu kansainvälisellä huipulla on äärimmäisen kovaa ja urheilullista. Todisteena tästä esimerkiksi lukuisten Olympiapurjehtijoiden uran varrelta löytyvä jakso Viklalla kilpaillen. Kansallisissa kilpailuissa ja pienemmissä regatoissa meno on hiukan leppoisampaa, joten jokaisen venekunnan on helppo löytää kilpailuja, joissa voi mitata tasonsa. Suomessa toimivan aktiivisen luokkaliiton ja harrastajien ansiosta tulevanakin kesänä purjehditaan Suomen mestaruudesta ja rankingkilpailujen sarja.

Kilpailukausi alkaa tänäkin vuonna toukokuussa Kotkasta ja muita kilpailuja tullaan käymään Tampereella, Helsingissä, Turussa ja Porissa. Suomen Viklaliitto on Porin BSF:n kanssa ottanut vastuulleen suuren haasteen ja saanut järjestettäväkseen Viklojen Euroopan mestaruus kilpailut kesällä 2018. Porin kilpailuorganisaatiota ollaan jo ajamassa ylös ja tämän kesän Porissa järjestettävät Suomenmestaruus-kisat käydään avoimina EM 2018 esikisoina.

Kansallisesti Viklaharrastajat veneineen on jaettu kotisatamansa mukaisesti laivueisiin, joiden toimintaa johtaa laivuekapteenit. Suomessa on laivueita kymmenellä paikkakunnalla. Kotkan laivue Fleet 494 tulee varmuudella kilpailemaan kesällä ahkerasti ja lisää harrastajia ja veneitä pyritään saamaan taas vesille. Vikla sopii kaikille ja harrastuksen aloituskynnys Viklalla on veneen ominaisuuksien ja edullisuuden johdosta hyvin matala. Kotkan laivue onkin päättänyt järjestää Meriniemessä kaikille harrastuksesta kiinnostuneille koepurjehdustilaisuuden, jossa tarvittaessa kokeneen kipparin opastuksella pääsee ottamaan tuntumaa Viklan kyydissä.

TRYSNIPE / VIKLA KOEPURJEHDUS
Kotka, Meriniemi
Lauantai 8.6.2017, alkaen klo 10:00
Ilmoittautumiset ja lisätiedot: Risto Tamminen +358 45 650 2642, risto.j.tamminenatgmail.com

* * * *

Tilanneraportti 15.2.2017 - Itäisen Suomenlahden yhteistyö

Hei purjehtijat,

Vikla on pitkät perinteet omaava Suomen suosituin ja aktiivisin kahden hengen kevytveneluokka. Itäisellä Suomenlahdella Haminassa, Kotkassa ja Loviisassa on ollut suuri rooli etenkin Viklojen kilpailutoiminnan kehittämisessä aina 1950 luvulta alkaen. Harrastus ja kilpailutoiminta on jatkunut Suomessa katkeamattomasti tähän päivään asti hyvin järjestäytyneen toiminnan ja aktiivisten toiminnanvetäjien ja harrastajien ansiosta. Suomen Purjehdus ja Veneily ry. SPV onkin valinnut Suomen Viklaliitto ry:n vuoden luokkaliitoksi vuonna 2016. Veneenä Vikla on perinteisen kaunis purjejolla jonka rakenteita ja sääntöjä kontrolloi luokan kansainvälinen SCIRA järjestö. Vikla onkin yhä se sama vankka purjejolla joksi amerikkalainen William F. Crosby sen suunnitteli jo 1930 luvulla. Puurakenteet ovat vaihtuneet tietysti lujitemuoviin ja alumiiniin. Tiukoilla määräyksillä kehitys on kuitenkin rajattu siten, että luokan kalustokustannukset on onnistuttu pitämään hyvin kilpailukykyisinä. Jämäkän rakenteensa ansiosta vene myös säilyttää arvonsa ja kilpailukykynsä poikkeuksellisen pitkään. Kompaktin kokonsa vuoksi venettä on myös helppo kuljettaa trailerin päällä. Harrastuspaikkakunnittain veneet ja toiminta on jaettu laivueisiin. Itäisen Suomenlahden aktiivisin laivue on tällä hetkellä Kotkan Pursiseurassa ja mielestämme nyt olisi oikea aika herättää harrastus uudestaan myös Haminassa ja Loviisassa. Suomen Viklaliitto ry. tarjoaa aktiivisesti eri paikkakunnilla mahdollisuuksia päästä tutustumaan Viklaan "Try Snipe" koepurjehdusten muodossa. Nyt tällaisia tilaisuuksia tullaan järjestämään kesällä 2017 Kotkassa. Ajankohdista tullaan ilmoittamaan myöhemmin tarkemmin ja pyytäisinkin ilmoittamaan seurastanne oikean yhteyshenkilön tätä varten. Toivottavasti kiinnostusta löytyy, sillä Vikla sopii kaikille aloittelijasta uudelleen harrastuksen aloittajaan tai veneluokasta toiseen siirtyville. Toimintaa riittää kaikille ja ympäri vuoden talven koulutustilaisuuksista kesän kilpailuihin.

Suomen Viklaliitto ry. on esillä Vene Båt 2017 messuilla Helsingin messukeskuksessa 12.-19.2. hallissa 7. Tervetuloa

Lisää tietoa Vikla toiminnasta: www.snipe.fi

Parhain terveisin,​
Risto Tamminen

Matintie 2
47400 Kausala
Finland

tel. +358 45 650 2642
email. risto.j.tamminenatgmail.com

Tilanneraportti 13.1.2013 - Kotkan Viklalaivue 494:n uusi tuleminen

Kotkan uinuva Viklalaivue on alkanut aktivoitua. Aikoinaan se oli Suomen suurimpia laivueita ja kilpailuaktiviteetti oli korkealla. Entisistä viklapurjehtijoista, jolla on vielä Vikla, ovat Antero Repo ja Claus Carpelan. Claus tosin on ollut Helsingin fleetissä. Allekirjoittanut on omistanut 1965 vanhan mäntyviklan, jota pidin pari kesää ja sen jälkeen siirryyin muihin luokkiin. Siihen aikaan Kotkassa oli 35 Viklaa. Laivueen vetäjänä oli edesmennyt Keijo Mättö, joka alkoi viklailun 1950 -luvun alussa. Vuosien saatossa viklailu hiipui ja muukin kevytvenepurjehdus oli vain muutaman veneen varassa. Aikoinaan orastavista optinuorista ei lähtenyt uutta polvea vetämään harrastusta eteenpäin.

Viime kekesänä näin nettiveneessä ilmoituksen myytävänä olevasta vanhasta lasikuituviklasta, jossa oli alumiinimasto, mutta joka vaatisi uuden kannen. Hinta oli edullinen, joten ostin veneen. Ajattelin pitää maston one off -jollaani varten ja teen kukkapenkin lopusta veneestä. Haettuani veneen Mäntyharjulta, laitoin sen tilapäisesti purjehduskuntoon ja pääsin kokeilemaan sitä. Vaikka vene vilisi puutteita, se seilasi tyydyttävästi ja sain vanhan viklapureman. Syksyllä tein siihen täyden remontin (kuva 1) ja siitä tuli parempi kuin koskaan (kuva 2). Kiitos epoxin ynnä muiden modernin veneenrakennusmateriaalien. Veneeni on Marinon vuonna 1960 tekemä, joten se on yksi vanhimpia lasikuituveneitä Suomessa.

Kuukautta myöhemmin ostoksen jälkeen kotkalainen purjehtija Petri Tykkä osti Kouvolasta vuonna 1965 tehdyn vaneeriviklan. Petrin veneessä on todennäköisesti yhden Suomessa arvostetuimman viklaveistäjän Yrjö Halenin tekemä ontto puumasto, jossa on fallit sisällä. Veneessä on lisäksi linkkuköli. Tämäkin vene tarvitsee kunnostustöitä, minkä Petri aloitti rivakast. Tällä hetkellä veneessä ei ole edes pohjaa (kuva 3), joten se ei ehkä tule valmiiksi ensi kesäksi. Yllätyksekseni myös veljenpoikani Janne Taipale osti Viklan Isnäsistä. Se on 1970 -luvun loppupuolella tehty ja lähes moderni lasikuituvene välipohjineen (kuva 4). Tämäkin Vikla vaatii tosin uuden maalauksen ja pientä laittoa. Kotkassa tehtiin vuonna 1975 muutaman veneen sarja ja Antero Revon Vikla on yksi niistä. Antero on pitännyt sitä vuosia Pyhtään Kaunissaaressa kesäasunnollaan. Anteron venettä odotamme Kotkaan ensi kesäksi. Silloin on suunitteilla viikottaisia kilpailuja. Purjehdusohjelma on vielä osittain päättämättä. Itse aion osallistua vaimoni kanssa muutamaan Suomessa ensi kesänä järjestettävään kilpailuun uudesti syntyneellä Viklallani. Toivottavasti löydämme uusia kippareita, kun olemme saaneet ´pään auki´ ja näkyvyyttä Kotkan edustalla. (Kuva 5 on purjehduskauden päättäminen Viklan neitsytpurjehduksella Kotkan Lehmäsaareen 24. - 25.11.2012)

Terv. Pekka Taipale, Kotkan viklalaivue