Kaksi FIN-tiimiä Espanjan EM:ssä 20-24.9 | "All time high" 109 veneen regatta! | päivitetty 25.9 08:20

Syksyn arvokisaputki jatkui syyskuussa Espanjan Santiago de la Riberassa, jossa purjehdittiin Viklaluokan EM-kilpailut. Matkalle lähti lopulta kaksi tiimiä, jotka lensivät kisapaikalle ja vuokrasivat veneet Espanjasta. Osallistujajoukko olisi voinut olla suurempikin mm. kansallissihteerin ja webmasterin osalta; harmi vain, että 5-6 veneelle kaavailtu merikonttikuljetus jäi toteutumatta. Kuljetuskustannus olisi ollut noin 6000 €/kontti. Myöskään 8000 km ajo 2-3 veneen kanssa ei saanut kannatusta. Ymmärtäähän sen.

Suomen joukkue
* Antti ja Matias Mikkonen
* Jukka Kotisalo - Tommi Isotalo

Kisasivut: http://www.snipeeuropeans.org/index.php
Tulokset: http://www.snipeeuropeans.org/index.php/event/results

QUOLIFICATION SARJA
EM-kisoissa ajettiin 109 veneen alkusarja kahtena eri 54 ja 55 veneen laivueena. Alkusarjan tulokset:
58. Antti-Matias: 27-29-31-31-11-32
63. Jukka-Tommi: 30-36-33-29-13-36
Suomalaiset karsiutuivat niukasti Gold fleetistä, johon pääsi 54 parasta venekuntaa.

FINAALI SARJA - SILVER FLEET
Silver fleetin lopputuloksiin lasketaan alkusarjan yhteistulos ja sijat loppusarjassa.
65. Jukka-Tommi: 63-8-10-13-20-11
77. Antti-Matias: 58-5-15-dnf-27-dnc

_/)_/)__/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_
su 2016-09-25
Hienot kisat olivat, mahtava kokemus ja järjestelyt aivan viimeisen päälle.
Eiköhän ensi vuonna lähdetä Suomesta kv-kisoihin yhdellä tai kahdella kolmen veneen kärryllä, ks. https://www.facebook.com/groups/1482730295352086/1638473746444406/?notif....
McQueen oli nopea vene, mutta vähän herkkähipiäinen. Eilen kun tuuli vähän nousi, niin ensin petti puomiliikki ja spiiran kuminauha. Toisen lähdön lähtöhetkellä kiki, ja vielä hetken päästä alkoi fokan falli luistamaan. Siitäkin huolimatta viimeisen päälle hieno reissu.
- Antti

Taakse jäi 30-40 venettä, mikä on ollut aika harvinaista herkkua suomalaisille viime vuosina. Yhteensä 109 veneen joukossa Jukka ja Tommi olivat lopulta 65. ja Antti ja Matias 77.
SM-valmentajamme Alexandre Tinoco purjehti EM-pronssille yhdessä espanjalaisen gastinsa kanssa. Euroopan mestariksi purjehtivat Gustavo ja Rafael del Castillo Palop, jotka ovat ihan tuntemattomia suuruuksia ainakin webmasterille. Sen sijaan kuudenneksi tullut ja uuden European General Secretaryn kanssa gastina purjehtinut Angela Pumariega näkyi jo Ranskan EM-kisoissa 2004, jonka jälkeen saavutuksiin kuuluu mm. olympiakulta Lontoosta Match Racingistä. Viklaluokka kasvattaa myös tähtipurjehtijoita...
- Kai

_/)_/)__/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_
la 2016-09-24
Nää kisat on nyt nähty. Tänään purjehdittiin kaksi lähtöä sijoille 21 ja 11. Keliä oli 6-7m/s eli sellaista missä meillä monesti on vauhdin kanssa ongelmia. Tänään kulki hetkittäin ihan hyvin. Kisat olivat kuitenkin taktiset kun yleensä tuuli siftaili paljon. Hauskaa ja hyvää kisailua ja järjestelyt toimii radalla todella mallikkaasti.

Mikkosilla oli ongelmia kaluston kanssa ja siksi päivä meni heidän osalta plörinäksi.
- Jukka

_/)_/)__/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_
pe 2016-09-23
Suomalaiset hienosti sijoilla 5 ja 8 Silver Fleetin ekassa startissa 54 veneen joukossa!
- Kai

Tapahtumarikas päivä. Ekassa lähdössä 1.20min ennen lähtöä tipahti spiira kannelle. Matias piti taidokkaasti veneen viivalla, kun kädet täristen sidoin spiiran paikalleen. Takaisin pinnan varteen kun lähtöön oli aikaa 20s. Armoton pumppaaminen ja vene vauhtiin juuri oikeaan aikaan. Maalissa viides vaikka tehtiin rangaistuskierrokset ekalla kryssillä (kippari oli turhan optimistinen...). Toisessa lähdössä oltiin ekalla kierroksella kärjen tuntumassa yhdessä Jukan kanssa, välillä tiputtiin kauas kärjestä. Lopussa saatiin vähän korjattua sijoitusta. Viimeinen lähtö olikin melkein täydellinen. Viimeinen töötti vain puuttui....
- Antti

Muistaakseni pumppaaminen on viklassa(kin) kiellettyä, varsinkin vauhdin pumppaamien lähdössä? Toki jos pumppaa pilssivettä, se on OK.
- Sampo

Kerran saa. Senkin voi tehdä armottomasti.
- Antti

Joo. Lähtölinjalla on monesti hyvä olla armoton. Tosin ihan varma en ole kyllä sen yhdenkään pumppauksen laillisuudesta. Paitsi jos se on ohjausliike.
- Sampo

Kaksi ekaa lähtöä aika tasainen 4 m/s. Viimeisessä ehkä 6-7m/s. Ja viikon aikana yllättäen vasen laita on vetänyt parhaiten. Kuten eilenkin kahdessa viimeisessä lähdössä.
- Antti

Huonot ennakko-ohjeet siis Suomen päästä. Sorry.
- Kai

No worries, hyvät ohjeet oli. Tuli typo. Piti kirjoittamani, että vasen laita on useasti vetänyt parhaiten. Ei siis aina. Tuuli kääntyy joka päivä oikealle. Mutta kääntyminen on niin nopeaa, että lähtöjen välissä, tai jopa aikana, vasen laita muuttuukin paremmin vetäväksi.
- Antti

_/)_/)__/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_
to 2016-09-22
Päivä 1.
Meille meinasi tulla kiire kisojen ekaan starttiin kun lounas meni pitkäksi. Oli kuitenkin hyvä, että syötiin itsemme väkisin kylläisiksi sillä ekasta purjehduspäivästä tuli pitkä. Klo 13 piti olla startti, mutta kevyen tuulen takia sitä jouduttiin lykkäämään melkein 3h.

Ekana päivänä suomalaiset purjehtivat eri radoilla, sillä 109 venettä oli jaettu eri fliitteihin. Tänään torstaina purjehdimme samalla radalla.

Startti 1: linjan veneen puoleinen pää oli edullisempi ja se olikin ruuhkaisempi. Yritimme sieltä startata Henssin Manun vierestä. 10 sek ennen starttia kaikki näytti vielä hyvältä, mutta sen jälkeen ei. Kiihdytys ei onnistunut ja jäätiin jalkoihin. Siitä tuli kuitenkin yleinen takaisinkutsu. Toinen yritys ei ollut meiltä sen parempi ja sen seurauksena jouduttiin kryssimään sekavissa tuulissa häntäpäässä. Viimeisellä luovilla kuitenkin oikea laita veti niin hyvin että noustiin sijalle 30. Tuulta oli 3-5m/s.

Startti 2: tuuli koveni selvästi toiseen starttiin, joten kiristimme vantteja 3 kierrosta. Krysseillä roikkuminen ei riittänyt vaan nyt vaadittiin jo kireää kikkiä ja skuutin löysäilyä. Aaltokin kasvoi ja purjehdus alkoi olla märkää, mutta ei kuitenkaan kylmää.

Sössimme lähdössä entistä enemmän ja törmäilimme ja poukkoilimme suuntaan jos toiseen sillä seurauksella että päätimme lähtötilanteen jälkeen ottaa penaltya 720 astetta. Ekan kryssin jälkeen meidän takana oli yksi vene. Tässäkin lähdössä kuitenkin vikan kryssin oikea laita pelasti ja noustiin loppujen lopuksi sijalle 36.

Startti 3: päivän viimeiseen starttiin keli jälleen keveni, mutta meri jäi kuoppaiseksi. Muutettiin taas hieman maston trimmiä.

Lähtölinja oli meidän arvion mukaan hieman lippua suosiva. Suuntasimme sinne, eikä siellä ollut ruuhkaa. Lähtö onnistui ja päästiin heti purjehtimaan vapaissa tuulissa. Täysin uusi kokemus näissä kisoissa. Vauhti tuntui riittävän kohtuu hyvin sillä vielä ennen vikaa kryssiä Hens oli takana ja Campos pikkaisen edellä. Mentiin kuitenkin sijoilla 20-25. Viimeisellä kryssillä emme kuitenkaan olleet oikeassa laidassa. Iso shifti oikealle ja menetimme noin 10 sijaa. Maalissa sijalla 33.

Pitkä päivä, 8 h vesillä ja illan pimetessä rantauduttiin. Kohti seuraavia haasteita...
- Jukka

_/)_/)__/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_
ke 2016-09-21
Köh, vanhoina hyvinä aikoina vesi oli 27, ilma reilusti enemmän - ja finskipurjehtijat melkein top10 :)
- Sampo

Rannassa juuri ennen auringonlaskua. Toinen ryhmä vielä rata-alueella.
McQueen on kyllä nopea vene. Vielä kun kippari ottaisi lähdöt vähän paremmin ja tötöilisi merkkejä lähestyessä paljon vähemmän niin sijoitukset paranisivat reilusti.
Mutta on hieno laji. Vesi 26, ilma reilusti enemmän. Ei tulis Maillekaan kylmä?
- Antti

_/)_/)__/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_
ti 2016-09-20
Tämän päivän harjoituskierrokset. Tuulta 3-6m/s kirkastuvassa kelissä.
- Jukka

Meillä päivän saldo oli seitsemän tuntia porausta ja jos jonkinlaista muutosta veneeseen sekä pari testipurjehdusta. Vähän täytyy vielä aamulla jatkaa virittelyjä. Saapa nähdä miten Salama McQueen huomenna liikkuu.
"Antoiko Salaman omistaja rabattia, kun vauhti kasvaa silmissä?"
- Kai
"Toivottavasti ei ainakaan pyydä palauttamaan ennalleen..."
- Antti

_/)_/)__/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_
ma 2016-09-19
Pitkä päivä takana kun klo 1:30 lähdettiin Tommin kanssa ajamaan lentokentälle. Matka klubille meni ilman ongelmia, tosin joitakin tunteja piti odotella Alicanten kentällä, että kisajärjestäjän kyytiin saatiin mukaan myös kilpailijat Italiasta ja Mallorcalta.
Vuokravene on odotuksia paremmassa kunnossa ja omistaja avulias. Huomenna ohjelmassa trimmien mittailua ja vesillekin olisi hyvä päästä. Keskiviikkona racing
- Jukka

Meidänkin vene saapui. Paljon on veneitä rannassa, mutta meidän on hienoin, saatuaan Salama McQueen aiheisen viklan haltuunsa.
- Antti

_/)_/)__/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_
su 2016-09-18
30558, vene mitattu ja masto nousee
- Jukka

Helsinki-Vantaalta ei tarvitse kauan matkustaa, niin voi taas jättää paksumman märkkärin pukematta. 31099 kippari ja gasti pääsivät leppoisasti kisapaikalle, kun järjestäjät olivat Alicanten kentällä vastassa ja tunnin kyyti kisapaikalle meni takapenkillä nukkuessa.
Vuokraveneen omistaja on jo hakenut puolestamme leimat veneeseen. Huomenna sitten jonotamme sadan muun kanssa leimoja purjeisiin. Iltapäivällä yritetään päästä ottamaan tuntumaa lämpöiseen tuuleen ja veteen. Keskiviikkona tais olla ekat lähdöt.
- Antti
_/)_/)__/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_/)_

Kisaseuranta: http://www.snipeeuropeans.org/

Kyseessä on lähihistorian suurin viklakilpailu maailmassa.

uutinen: 20160914 kaisaarhelo (päivitetty 20160918)
Pääkuva: Kaikkien poikien toivevikla: Salama McQueen
kuva 1: kisalogo
kuva 2: Antti ja Matias Kotkan R1:ssä
kuva 3: Jukka Kotisalo ja Tommi Isotalo Helsingin SM-kisoissa heinäkuun alussa
kuva 4: Suomen lippu liehumassa Club De Regatas De Santiago De La Riberalla

Luokittelu: