Helsingin laivue kasvaa vauhdilla | Pekka Tarmion 21037 Sarin-vikla vm. 1974 rikattiin ti ja vesillekin päästiin torstaina | Jatkotarina

21.7.2015
"Läpimurtopäivä 1974 valmistetun Viklan herättämisessä henkiin. Lehtisen Juhan Leathermanni vain vilahti ja isonpurjeen nostin saatiin kulkemaan. Lisää Hoskin viklaeksperttejä paikalle (Pasi Kalliala), pikkuisen takaraivon raapimista historian kerroksiin sukellettaessa - ja pian olikin veneen kaaosmainen köysien ja plokien suma löytänyt loogisen olomuodon ja vene rikattu. Seuraavassa jaksossa: pysyykö vene pinnalla?"
-Pekka Tarmio

23.7.2015
"Vanhaa Viklaa L21037 vielä vähän viriteltiin ja kun sain Kaitsun mukaan, niin lähdettiin testiajoon. Pinnalla pysyi ja kulkikin. Suorastaan maagista, kun tuuli tarttui satamasta lähdettäessä purjeisiin ja vene heräsi äänettömästi henkiin. Nostalginen hetki myös Kaille, jonka perheen ensimmäistä Viklaa vene muistutti. Niin, ensimmäisen kerran eläissäni lopulta tartuin itsekin purjeveneen pinnaan ja tein ensimmäiset käännökseni. Stefan analysoi testiajoa rannalta käsin ja hyppää seuraavalla kerralla mukaan.

Sen verran tuosta paatista olen saanut selvää historiikista (s. 39 ja 302) ja netistä, että se on ollut kokkolalaisen Ingmar "Imma" Björndahlin vene nimeltään Albatros XIII. Se kiilasi 1974 SM:ssä yhdeksänneksi, kipparina Bjöndahl ja kastina T. Pietilä. Mukana oli 80 Viklaa.
Seuraava omistaja oli Pekka Myllylä."

4.8.2015
Moment of Thruth
Vaikka keväinen tarkoitukseni oli viedä vene hissukseen mökille ja opetella purjehdus vaivihkaa siellä, tässä sitä nyt oltiin - samalla lähtöviivalla kokeneen viklakaartin kanssa. Perinteidenkin voi tietenkin sanoa velvoittaneen: nettitutkimusteni mukaan Albatros XIII kun sijoittui 1974 SM-kisoissa 10 parhaan joukkoon 80(!) viklan hurjassa joukossa.
No, classic-luokan voitto heti tuli, mutta suhteellinen hitautemme muihin menijöihin pakotti analysoimaan tilannetta. Vaikka Stefanin kanssa saimme kokea muutaman sweet point - hetken ja -oivalluksen, jolloin vene kulki muiden tahdissa ja olimme balanssissa tuulen, meren ja veneen kanssa, monet taktiset ja tekniset erikoismuuvit pistivät eittämättä silmään. Kuten vaikkapa 450 asteen käännös ylämerkillä veneen pohjalla 360 astetta istualtaan kerien. Tai levankinarujen virkkuukoukkumainen koukkaus umpisolmuun peräsimen pinnan kanssa eliminoimaan peräsimen käytön lähdön kriittisimmillä hetkillä.
Mutta hauskaa oli ja perästä tullaan!

Kuva:
vasemmalta Stefan Ochsner ja Pekka, molemmat TrySnipe-kurssin läpikäyneitä sekä rikauksessa auttanut ja muutenkin neuvonut kansallissihteeri Juha Lehtinen
Koonnut Pekan jatkokertomuksesta kaisaarhelo | 20150805

Luokittelu: