Kaizun ja Tommin MM-blogi | Snipe Worlds Italia, Toskana, Talamone | päivitys 10.10

http://www.snipetoday.org/articles/exchange-of-views/item/2475-snipe-wor...
linkki MM-muistioon SnipeToday.orgissa

KISASIVUSTO
Worlds web site: http://www.snipeworlds.org/open/(link is external)
Host web site: http://www.snipeworlds2015.com/
83 venekuntaa MM-kisoissa

*********************************************
KE 2015-09-30
Tallinassa tiistaiaamuna klo 6:00. Laiva lähtee Hesaan 7:30. Tarkka ajoitus ajomatkalla välilllä 300 km Berliinin eteläpuolelta Tallinnaan, ajettuna Varsovan, Kaunasin ja Riigan kautta. Via Balticaa voi kyllä hyvällä syyllä suositella! Erikseen täytyy KEHUA Berliini-Varsova välistä moottoritietä. Puolan puolella 630 km aivan uutta huipputasaista ja muutenkin "parasta ikinä" autobaanaa, jossa 140 km/h rajoitus. Painettiin menemään 155 km/h koko matka. Via Balticalla kylä helkustisti rekkaliikennettä, joka hiljeni kummasti klo 22 jälkeen.

Oli kyllä raskas reissu 4900 km non-stop-ajoineen, kuuden päivän purjehdiksineen ja kärryn hajoamisineen 300 km ennen Berliiniä. Aika fyysinen rasite oli olla vesillä joka päivä 5-7 tuntia kovassa auringonpaisteessa ja välillä aika kovissa tuulissa. Oman paineensa aiheutti myös tuo kärryhomman selvittäminen Saksassa. Tuli yhden päivän ylimääräinen odottelu. Kärry ja vene tulevat ensi viikon lopun lopulla suomalaisen autorekan mukana Suomeen. Pyörän laakeri siis petti. 850 euroa kuljetukseen + korjauskulut päälle, huh huh.. Saksalaiset eivät pystyneet sitä korjaamaan. Kaveri, joka hoitaa trailerin Suomeen, totesi hauskasti, että "jos ohjeita ei löydy sudenpentujen käsikirjasta, niin asiaa ei ole lupa Saksassa hoitaa".

Minulla meni ennakkoharjoittelun kanssa juuri päinvastoin kuin olisi pitänyt ja se kyllä näkyi eräänlaisena rutiinin puutteena tiukoissa paikoissa. Muutamassa lähtötilanteessa veneenhallinta vaan karkasi käsistä. Muutamassa muussakin kohdassa näkyi yhteistyörutiinimme ja tarkemman roolituksen puute. Parina loppupäivänä Tommi hoiti enemmän taktiikkapuolenmiettimistä ja yritin keskittyä vauhdin ylläpitoon. Ilahduttavaa kyllä, vauhtimme olikin samaa luokkaa ainakin "40-60 porukan" kanssa, mistä pitää olla tyytyväinen.

Suurin vika menestymättömyydessä kuitenkin oli hämmästyttävän huonot lähdöt. Kun edessä on heti lähdön jälkeen 70 veneen paskatuulet, niin siinä jää kättelyssä heti sata metriä, mistä sitten on hankala nousta. Ne pari kertaa, kun homma onnistui, mentiin pitkät matkat 40-50 sakissa. Yhdessä jopa top 20:ssä, kunnes nuo kaikki keskeytettiin.

Kaikenkaikkiaan Italia oli ehkä enemmänkin omakohtainen palkintomatka koko vuoden kovasta duunista talonrakennuksen ympärillä. Sillä lailla jäi kyllä hampaan koloon huono menestys, että varsin pienellä skarppauksella olisimme olleet hyvinkin top 50:ssä tai ainakin 60:ssä. Marginaalit ovat tuossa jengissä lopulta todella pienet. Pohdin ennen matkaa, että pahimmillaan taakse voi jäädä vain 3-5 venettä. Nyt jäi sentään 10.

Ajattelin siellä myös useamman kerran, että esim. Villellä olisi ollut hyvät mahkut päästä ainakin top 30-40 paikkeille. Paria kovatuulista päivää lukuunottamatta kelit olivat just heidän optimialuleella ja terävä aallokkokin olisi ollut kevyelle gastille omiaan.

NYT TOIVOTAAN MATKAN RASITUKSISTA. KIITOS KAIKILLE KANNUSTUKSESTA JA KIINNOSTUKSESTA REISSUAMME KOHTAAN!

SUOSITTELEMME ULKOMAAN REISSUJA MUILLEKIN. ENSI VUONNA JOUKOLLA ESPANJAAN EM:IIN.

*********************************************

LA 2015-09-26 ja SU AAMU
RACE 8
Viimeinen kisapäivä.
Popsimme hotel Capo d'Uomon runsaat eväät naamaan, saimme jatkoaikaa hotellin luovutukseen iltaan saakka, vaihdoimme muutaman sanan SCIRA Vice Commodore Gweneth Crookin kanssa sekä kävimme jutustelua Belgian Thierry van Hartigin kanssa aamiaispöydässä. Gwen asui samassa hotelissa äitinsä kanssa, joten tapasimme joka päivä mukavissa merkeissä.
...Sitten rantaan.
Odottelua ja vesille. Italian isoimpiin kuukluva sotalaiva osanottajamaiden liput peräkannellaan toivottaa meidät tervetulleeksi viimeiseen kisaapäivään 400 m päässä rannasta kisa-alueelle purjehdittaessa.
Itse kisa: Race committee on taas ihan mahdoton saamattomuudessaan. Tuulee koko päivän pientä taukoa lukuunottamatta 5-7 m/s. Saavat aikaan vain yhden lähdön! Porukat alkavat viheltää pyöriessään aluksen lähellä. Mahtaa järjestäjiä harmittaa. Iso "roska" eli PRO (Principal race Officer) on kuulemma maalialuksella kilometrin päässä. Lähtöaluksella olijat vain toteuttavat hänen käskyjään. Haaste on siinä, että jos lähdössä, maalissa ja kolmannessa tarkkailupisteessä tuulen suunta poikkeaa 20 astetta, kisaa ei voi startata. Vedottiin SCIRA:n sääntöihin. Iso Bullshit sanon minä.
Kuvaavaa fleetin tiukkuudelle on tilanne, jossa olemme loppusuoralla noin sijalla 45. Joudumme hätäisesti väistämään Italian Rochellia, joka tulee aivan puskista. Teemme 720 kierrokset ja 10-15 venettä menee maalissa ohi että suhahtaa. No voitetaan sentään parin veneen verran Norjan Jorn Haga päivän molemmissa lähdöissä ja hän jää kokonaispisteissä just meidän taakse.

Kisat ovat ohi. Saavumme rantaan toisaalta tyytyväisinä, että tuli lähdetty, toisaalta aika pettyneinä tuloksiin. Se on niin pienestä kiinni. Paljon ei tarvitse parantaa, kun 20-30 venettä jää taakse. Vedämme veneen hiki hatussa rannasta hirveään ylämäkeen hotellille, jossa meitä odottavat auto ja traileri. Pakkaamme kiireesti ja kiiruhdamme palkintojen jakoon, joka onkin jo käynnissä. Kuulemme vasta siellä, että "varma voittaja" Louis Soubie onkin flopannut ja Brasilian Tavares on napannut mestaruuden. Sattuu sitä paremmissakin piireissä. Palkintojenjako onkin ainoita asioita, joka alkaa ajallaan.

KOTIMATKALLE
Sitten klo 20 tien päälle ja non-stoppina kohti Firenzeä, Bolognaa, Brennerinn solaa, Müncheniä, Berliiniä...

...vaan mitä sattuukaan. Trailerin oikean renkaan laakeri hirttää kiinni ja renkaasta alkaa tulla savua. Ei muuta kuin nilkuttaen korjaamolle, joka tutkii homman ja toteaa, että pitää odottaa maanantaihin... Paska homma. Kisan koettelemukset tuntuvat pieniltä tähän verrattuna.

*********************************************
PE 2015-09-25
RACE 7
Uusi päivä uudet kujeet. Windguru lupaa aamulle ja päivälle N 5 m/s, iltaan NE 8 m/s. Epävakaata taas, arvaamme.

Kuinka ollakaan, arvaus käy toteen. Taas seitsemän rankkaa tuntia vesillä.
************
Vain yksi lähtö saatiin ajettua, me sijalle 63, vaikka osuimme sekä lähtöpoijuun ja yläpoijuun. Sen verran vähän oli tuulta ja toisaalta painetta tli toisilta veneiltä. Ennen ja jälkeen onnistunutta lähtöä taidettiin harjoitella (varas)lähtöjä kaksi kertaa molemmin puolin. Tietysti ne olivat meille niitä onnistuneempia.
Illalla käymme läheisessä kylässä tankkaamassa auton täyteen polttoainetta ja italialaista viiniä.

*********************************************
TO 2015-09-24
RACE 6 | N-NW 4-7 m/s | aurinkoa
Järjestäjät saivat sentään järjestettyä yhden lähdön erittäin haastavissa olosuhteissa. Tuulta kyllä riitti, mutta se ei suostunut vakiintumaan millään vaan siftaili melkein koko päivän 20-40 asteen heittoja.
Tietenkin se yksi joka saatiin purjehdittua, meni meiltä vain välttävästi: 67. sja eli sentään 16 venettä jäi taakse. Ensimmäisessä keskeytetyssä startissa oltiin noin sijalla 50 ennen keskeytystä. Pöivän kolmas ja siis toinen keskeytetty kisa ottaa pattiin kaikkien eniten. Saatiin loistava lähtö lipulta samalla kun tuuli käänsi parikymmentä astetta. Muutama sata metriä ajettu ja oltiin top 10:ssä jonkun aikaa. Valitettavasti sitä iloa kesti vain lyhyen aikaa. Voi vaan ihmetellä, miksi kisa pantiin heti poikki, kun tuuli kääntyi pian takaisin melkein saman verran. Tuntui, että lähtö oli vain kosmeettinen. Voihan... Seitsemän tuntia vesillä ja vain yksi lähtö: aika rankkaa. "Ainoa" positiivinen seikka oli, että pääsi uimaan Välimeressä ensimmäistä kertaa elämässä.
Sijoituksemme yhden poisheiton jälkeen 72./83.
Lähtösijat: | (75) | 66 | 71 | 51 | 66 | 67 |

Argentiinan Luis Soubie näyttää menevän menojaan. Kilpailu kakkos ja kolmossijasta sen kun tiivistyy.

*********************************************
KE 2015-09-23
RACE 5 | SW 5 --> SW 12-15 m/s

1. lähdössä tuuli vielä kohtuullisissa lukemissa. Me veskassa 66. Alla Pekka Tarmion tarinankerrontaa Helsinki Snipe Fleet 481 FB-sivuilta.

Jo neljäs espanjalaisvene voittoon

Nyt aletaan Talamonessa kysyä kuntoa ja turnauskestävyyttä. Lappeenrannan Pursiseuraa edustavan Tommi Isotalon aamuhavainto oli, että ”nenä on palanut ja käsissä on muutamia palovammoja”. Purjehduskamatkin olivat vielä märkiä eilisen jäljiltä. ”Tuulta luvassa 7-8 m/s. Erittäin hyvä keli siis.” Kannustusjoukot Suomessa puolestaan odottelevat, että kippari Kai Saarhelon (BSF) kesätreeni, omakotitontin päällystäminen pihakivillä omin käsin, alkaisi realisoitua kuntohuipun osumisena viimeisiin kilpailupäiviin kanssakilpailijoiden alkaessa hyytyä. Näin ei ainakaan tänään vielä käynyt.

Neljäntenä kisapäivänä roikuttiin vesillä tuntitolkulla ja tuloslistalle saatiin vain yksi lähtö, kun kisojen kuudes lähtö ajettiin kahteen kertaan ennen hyväksymistä. Suomalaisvene löytyy kisoissa tutuksi tulleelta tulosluettelon viimeiseltä kolmannekselta, tänään sijalta 67 eli taakse jätettiin 16 venettä. Yhteistuloksissa ollaan 72. sijalla.

Kärjessä tunnelma tiivistyy entisestään. Toistaiseksi kisojen parasta purjehdusta esittäneet argentiinalaiset Soubie – Lipszyc olivat edelleen huippuvedossa ja olivat viidensiä. Yhteispisteet heille 26, kun huonoin lähtö pudotetaan nyt pois. Päivän voiton otti jo neljännen kerran eri espanjalaistiimi, nyt pari Martinez – Utrera, joka nousi voitolla jaetulle kakkossijalle kokonaistilanteessa pistein 43. Samoissa pisteissä ovat myös Belgian Hens – Campos ja USA:n Diaz – Tocke. Pisteen päässä viidensinä Brasilian Tavares – Carvalho.

Tuutilauluna purjehtijoille tarjoillaan vielä illalla konsertti ”Saxophone Colours”. Serious Sailing – Serious Fun.
******************
Kai:
Sen verran täytyy lisätä Pekan erinomaisiin kisakertomuksiin, että (kilpa)purjehduksen yksi suola on jälkispekulointi. kun eka lähtö keskeytettiin isojen tuulenkääntymien takia, olimme sijalla n. 50 (takana siis n. 30) . Hyväksytyssä lähdössä kaikki lopun kääntymät potkivat vastaan. Lopulta 67 ja 16 takana. Mutta ei siinä vielä kaikki. Kuusi tuntia odoteltuamme vesillä lähti päivän kolmas startti käyntiin. Loistava lähtö lipulta ja paukuttelimme menemään selvästi 15 sakissa....kunnes sekin peevelin lähtö keskeytettiin. Otti kyllä pattiin aika lailla. Klo 18.15 rannassa, pari voileipää syötynä koko päivänä. Voihan vitsi. Mitäs lähditte Italiaan voisi joku kysellä. No, tuli ainakin uitua Välimeressä starttitauolla.

*********************************************
TI 2015-09-22
RACE 3 | 3-4 m/s lyhyttä aallokkoa
Aurinko paistoi taas lämpimästi, mutta tuuli puuttui aamulla, kun piti lähteä klo 11 starttiin. Lopulta rantalykkäyksen jälkeen päästiin vesille ja ensimmäinen lähtö käynnistyi pari tuntia myöhässä parin varaslähdön jälkeen. Meillä meni taas homma kiville heti alussa, kun yksi argentiinalainen ajoi kylkeen 20 s ennen lähtöä ja vei mahdollisuuden lähtökiihdytykseen. Neljännestä rivistä sinniteltiin kuitenkin 12 veneen ohi.

RACE 4 | 5 m/s vähän pidempää aaltoa
Nyt noudatimme Hanniksen neuvoa siitä, että tärkeää ei ole voitto kunhan voittaa ruotsalaiset. Ja jopa päivän molemmissa lähdöissä. Tässä lähdössä taakse jäivät myös molemmat norjalaiset Euroopan mestari Birgerin johdolla. Lähtö onnistui vähän paremmin ja vauhtikin oli melkein kohdallaan. Sijat tähän saakka 83 veneen laivueessa 75-66-71-52.
Illalla oli Sailor's Forum tosi vähän osanottajakunnan kera. Kaikilla tuntui olevan kauhea nälkä pitkän päivän jälkeen. Tärkein anti lienee se, että Naisten MM:iä ei toistaiseksi purjehdita ja tilalle tulee mahdollisesti Mixed World Chanmpionships.

*********************************************
MA 2015-09-21
Tänään se alkoi eli ensimmäiset kisastartit hoidettu erittäin haastavissa olosuhteissa. Ei ehkä niin kunnialla kuin olisi voinut, mutta yritys oli kuitenkin kova. Puuskaista ja suunnaltaan siftaavaa tuulta tuli enemmän kuin luvattiin - aina 11 m/s saakka. Useampi kaatuminenkin nähtiin. Osa porukkaa ei pystynyt ajamaan molempia lähtöjä välinerikkojen tai muiden syiden takia. Avotuulissa mentiin tosi kovaa. Tuli aivan mieleen Kallon parhaat plaanikelit. Paitsi että täällä ilma ja vesikin on selvästi yli 20 astetta. Radalle mentäessä tuli suorastaan hiki.

STARTIT
Eka lähtö meni meillä loistavasti siihen saakka kunnes se peruutettiin toisella kryssillä tuulenkääntymän takia. Oltiin parhaimmillaan selvästi fleetin puolen välin paremmalla puolella hyvinkin 40 sakissa. Arvaa harmittiko.

1. virallinen lähtö
No, toinen eli ensimmäinen läpi saatu lähtö menikin sitten aivan penkin alle. Ensin loppui vauhti starttia odotellessa lähtölinjalla, keula kääntyi yli tuulensilmän ja kun vielä fokkafallin kiristin pääsi lukosta irti kriittisellä hetkellä niin siinä meni se kisa. Viidennestä rivistä on paha kiihdyttää. Oltiin silti veskassa sijalla 67.

2. virallinen lähtö
Tuuli vain yltyi ja nousi puuskissa yli kymmenen metrin. Monilla oli vaikeuksia saada isopurjetta vetämään koko aikaa. Maaliin päästiin mekin ja veneitä takana selvästi enemmän kuin ekassa lähdössä.

Rantaan päästiin vasta 18:30, kun aurinko juuri laski. Pitkä päivä, jonka kruunasi suihkukopin kylmä vesi. Illalla käytiin syömässä pizzat ja pastat. Tiistaina homma jatkuu todella kevyissä keleissä. Let's see.
Tätä kirjoitettaessa tiistaiaamuna toisen lähdön tuloksia ei ole vielä julkaistu.

*********************************************
SU 2015-09-20
Aamulla heti 20 astetta ulkona. Lupaa lämmintä päivää, jossa osa tiimeistä vielä saattaa ennätystarkkoja mittauksia loppuun; Tommilla meni eilen kaksi tuntia ko. prosessissa sillä aikaa kun allekirjoittanut istui neljä tuntia kansallissihteerikokouksessa. No, meillä meni köliviiva sentin verran uusiksi, kun sen tarkka paikka mitattiin kölin alareunasta, eikä niinkään pikkukannen tasosta ja pohjasta näkyvästä 12" osuudesta - no, kai niidenkin ehtojen pitää täyttyä.

Meillä tänään päivän ohjelmassa vielä kölin näyttö, prerace iltapäivällä ja avajaiset illalla. Ellei sitten lähdetä Ruotsin Mats Göthlinin kanssa Roomaan AS Roman futismatsiin. Let's see.

LA 2015-09-19
Aamu valkeni aurinkoisena 1700 km ja 24 h non-stop ajon jälkeen. Reitillä vilahteli kylttejä Travemünde-München-Innsbruck-Brennerin sola-Bologna-Firenze-Grosseto-Talamone. Pe illalla klo 22 perillä.

2015-09-14 VENE PAKATTU
Vene pakattu. Laiva lähtee Vuosaaren satamasta ke 16.9 klo 17 kohti Travemündea.
Windgurun mukaan Italiassa odottaa 24 asteen syyskelit. Luvassa on isoin 83 venekunnan MM-regatta miesmuistiin, kun käyttämättä jääneet maakiintiöt jaettiin halukkaille.
Lähtöpäivänä tuulisi kyllä reippaat 10 m/s, mutta kisaviikolle tuulta on luvassa niukasti juuri yli sallitun 3 m/s rajan. Katsotaan muuttuuko todellisuus viikona aikana. Nimim. "Kellutaan, kellutaan".

2015-09-06 PORI OPEN
Hyvä treeniviikonloppu takana Tommin kanssa. Kevyen tuulen vauhti löytyi ja se oli huippuluokkaa - ainakin suomalaisittain. Sunnuntain taktiikassa hieman skarpattavaa. Porin mestaruus saavutettiin.

2015-07-31 HELSINKI-TRAVEMÜNDE LAUTTA
Lautta varattu. Tiesitkö muuten, että Purjehtijaliiton sopimuksella saa 40% rabattia standardihinnoista!

2015-07-28 HOTELLIN METSÄSTYSTÄ
Hotelli varattu. Hotel Capo d'Uomo. Ei paha http://www.hotelcapoduomo.com/

2015-07-27: MATKAN SUUNNITTELUA

Alustava pläni

  • ke 16.9 klo 17 Finnnlines Helsinki-Travemunde
  • to 17.9 klo 21 ajo Travemunde-Munchen-Brennerin sola-Talamone (lyhyet yöunet jossain Autobahnin parkkipaikalla tai vauhdissa kun toinen ajaa)
  • la 19.9 Perillä Italiassa, majoitus Talamonessa
  • su 26.9 aikainen aamulähtö Talamonesta (tai sitten jo yöllä heti Prize Giving Partyn jälkeen. Siihen kannattaa kuitenkin jäädä, koska on hieno juhla)
  • su 26.9 ajo Talamone-Berliini-Warsova-Tallinna (via Balticin kautta, arvio 31 h non-stop ajona viaMichelin.com reittipalvelun mukaan. Euroopan sihteeri Zibi Rakocy suositteli tätä ja aikoo itsekin ajaa Puolasta ja Puolaan tätä reittiä)
  • ma 27.9 Tallinnassa (Lauttaan kun ehditään)

    Viimeisen rivin paluureitti säästää ainakin päivän, jos ei kaksi, riippuen Travemünden lautan kulkupäivistä. Tätä Tallinkin joustavuutta täytyy vielä tutkia vs. etukäteisvaraus ja sen vaikutus hintaan. Meno kuitenkin "tutumman ja turvallisemman" Saksan kautta. Otetaan viaBaltic riski vasta paluumatkalla.

    REGATTAPOMON TOIVOTUKSET

    Dear Snipe Sailors,
    welcome to the 2015 World Snipe Championship.

    You will come to Italy, the country of the 2015 EXPO, you will stay in the cradle of the Renaissance: Tuscany. You will be in the Maremma that means a country with a gorgeous nature and an ancient culture, in the middle of this there is a very special place: Talamone with its Circolo della Vela, a small paradise corner, called also SnipeBay, where the meteorological conditions seem created exactly for the World Championship.

    All of us, members of the Circolo, of the Talamone village, of the Orbetello town Council, of the whole Tuscany, are waiting for your arrival.

    Our only focus is that you can sail at the best of your ability in a warm, efficient and unforgettable atmosphere. The small size of Talamone Circolo della Vela will make you not an anonymous number but a friend among friends who will try to give you all the support and the attentions that you deserve.

    Italy, Tuscany and the Talamone Circolo della Vela are looking forward to have you here.

    Best regards.

    Adm.(r) Sergio Biraghi
    President Circolo della Vela Talamone