EM-kisat jatkuvat raikkaassa tuulessa RACE #2, #3 ja #4
Toisena kisapäivänä tuuli on jo vähän laantunut keskiviikon sääntöjen rajamailla puhaltaneesta puhurista. Tuulimittari näytti tosin aamupäivällä vieläkin yli 8 m/s. Päivän mittaan tuuli näytti vähän himmaavan.
RACE #2
Ensimmäinen lähtöyritys ei tänäänkään onnistunut, mutta toisella paukulla päästiin matkaan. Kaikki suomalaiset olivat tällä kertaa paremmin mukana, mutta ihan nappilähtöjä ei saatu aikaan. Suuressa laivueessa ei toisesta rivistä pääse hyvään vauhtiin, niinpä Kaitsua ja Rikua lukuun ottamatta kaikki muut suomiveneet eivät päässeet ensimmäisellä luovilla kärkikahinoihin. Kaitsu käänsi ylämerkiltä slöörille hienosti noin sijalla 15. "Joo, saimme hyvän startin Reiskan loistavan kisa-nalyysin ontuessa hieman tältä osin. Suotuisa tuulenkääntymä ekalla luovilla siivitti hyvään menoon ja pysyimme Rikun kanssa suunnilleen 15 sakissa ekalla kierroksella"
Slööriosuudella joukko venyi jo pitkäksi nauhaksi. Tänään ei nähty eilisenkaltaista selviytymistaistelua, vaan vauhdikasta plaanausta raikkaassa tuulessa.
Toiseen kryssin lopulla Kaitsu menetti sijoituksia, ruuhkaisella radalla ei tuulenkääntöjen ottaminen mennyt ihan putkeen. Niinpä ylämerkillä sijoitus oli pudonnut kahdenkympiin korville. "Pitää edelleen paikkansa, kryssit olivat haastavia tuulen oltua tosi puuskainen niin suunnan kuin voimakkuudenkin suhteen". Muut suomalaiset sinnittelivät fleetin puolivälin pahemmalla puolella. Lenssillä ja viimeisellä kryssillä Kaitsu hukkasi vielä muutaman sijan, ollen maalissa sijalla 28. Muut suomalaiset sijoitukset: Jukka ja Eija 43, Hannis ja Juha 45, Anni ja Pekka 53.
Lähtövoiton vei niukasti ex. maailmanmestari, eilisen lähdon voittaja Alexandre Tinoco, BRA 31151, vaikka joutuikin tekemään kaksi rangaistuskäännöstä toisen slöörin aikana. Toiseksi eilisen kakkonen Diego Machado, ESP 28767.
Kisa jatkuu…
RACE #3
Taas uusintalähtö. Viivalla on ahdasta ja kisaajat käyvät kuumana. Kai ja Hannis lähtevät laivan päästä vapaisiin tuuliin. Jukka ja Anni ovat keskellä kaikkein ahtaimmalla alueella ja jäävätkin kiihdytyksessä toiseen riviin. Belgialainen Dries Combe saa unelmalähtön.
Ylämerkillä Tinoco on ottanut paikkansa joukon kärjessä, Italian Solerio kannoilla. Belgialainen Dirk De Bock ja Dries Combes kiilaavat seuraaviksi. Kaitsu sijan 23 paikkeilla, Jukka noin 35, Hannis 40 ja Anni 50. Slööri ei muuta kärjen sijoituksia, Kaitsu putoaa kolmenkympin kohdille, Jukka ja suomileidit ennallaan.
Toisella kryssillä kovat menevät kovaa kärjessä. Oikea laita tuntuu vetävän paremmin, siellä Kotisalot petraavat, Lehtisetkin aluksi vähän. Kaitsu kamppailee oikealla. Ylämerkillä kärkiveneet ennallaan, Jukka & Eija Kotisalo 27, Kaitsu ja Riku 28. Hannis ja Anni 40 ja yli.
Myötätuuliosuudella, nythän mennään olympiarataa, kärkiveneet vetävät kaulaa muihin. Alamerkillä Jukka, kuten yleensä lenssillä, on petrannut hieman. Nyt 26. Kaitsu jää ruuhkan keskelle ja putoaa noin sijalle 35. "Taas hyvää analyysiä Reiskalta. Mikäli jäät isossa porukussa avotuulella pussiin, peli on menetetty ja veneitä puhaltaa ohi oikealta ja vasemmalta. Hyvät purjehtijat eivät tietysti joudu hazardipaikkoihin tai ainakin pääsevät niistä pois. Tätä kirjoitettaessa hotellin aulassa soi Rasmuksen Laurin ja Nightwishin Annikan October song. Puolalaiset ymmärtävät hyvän musiikin päälle, ainakin välillä."
Viimeinen luovi. Tuuli on kääntynyt hieman oikealle, matkalla maaliin ei tarvitse paljoa luovia oikealle. Tinoco ja Soleiro kärjessä menevät kuitenkin oikean kautta. Soleiro tekee vendan, Tinoco peittää ja suojaa asemaansa. Meno on kuin suoraan taktiikan oppikirjasta, Taas Soleiro vendaa, Tinoco myös. Belgialainen De Bock näyttää karkaavan vasemmasta reunasta, joka nostaa hyvin. Jukka ja Kai etsivät vapaita tuulia oikeasta reunasta, olikohan oikea päätös?
Maalissa brassi on taas ykkönen, Soleiro kakkonen. De Bock ei päässytkään vasemmalta karkuun, mutta oli maalissa kolmosena ennen maanmiestään Dries Combea. Maalin jälkeen belgialaiset kokoontuvat yhteen juhlimaan hyvää sijoitustaan.
Jukka ja Kaitsu maalaavat lopulta sijoilla 33 ja 38, Hannis 48 ja Anni 58.
RACE #4
Tuuli on hieman keventynyt. Pian lähdön jälkeen Kaitsu ajaa taas oikeaan laitaan. Samoin Anni. Jukka ja Hannis hakevat paikan fleetin keskivaiheilta. Tinoco pysyy radan keskivaiheilla. Suuri osa veneistä hakeutuu vasempaan laitaan, sillä he ovat huomanneet tuulen kääntyvän oikealle.
Kaitsu jatkaa aina vaan suoraan oikealle. Yhä vaan pidemmälle. Tämä ei voi päättyä hyvin. Lopulta tulee nurkka vastaan ja täytyy kääntää piiitkälle laylinelle. Annikin on samassa kulmassa, mutta ei aivan yhtä pitkällä. "Pakko oli yrittää jotain, kun ei kulkenut mihinkään. Kiristettiin vantteja ennen lähtöä, kun tuuli tuntui kasvavan. Virhearvio, paitsi aivan kisan lopussa, kun ohitimme 7 venettä tuulen noustua taas kunnon hengauslukemiin."
Ylämerkillä kärjessä ITA, ESP, POR, NOR, BEL, BEL. Tinoco on pudonnut sijalle 12, pysyttyään liian pitkään radan keskellä.
Jukka kiertää ylämerkin parhaana suomalaisena sijalla 25, Hannis 35, Kaitsu vähän alle 50 ja Anni vähän yli. Kaitsun uhkapeli jätti käteen mustan pekan. Joko menee uusikin vene myyntiin?
Slöörillä kärki jatkaa tiukkaa kisaansa, Tinoco ei pääse siihen mukaan. Alamerkillä Jukka ennallaan, Hannsi parantanut pari sijaa. Kaitsu ja Anni sinnittelevät loppupäässä.
Toisella kryssillä tuuli on vähän kääntynyt, taas oikealle. Anni ja Kaitsu yrittävätä nousua vasemmalta, mutta liian myöhään. Jukka ja Hannis keskeltä. Kärjessä on todella tasaista.
Kärki ja suomalaiset pitävät paikkansa lenssillä.
Viimeisellä kryssillä Tinoco tietää jo, että peli on menetetty kärjen suhteen ja tekee Kaitsut ja hakee onnenkantamoista oikealta, kun muut menevät vasempaan laitaan. Siinä käy samoin kuin Saarhelolle, ja loppusijoitus jää yhteentoista. Kärjen maalintulo on todella tiukkaa. Voiton vie lopulta Jostein Grodem NOR 30186, toisena Damian Borras Camps ESP 31247. Seuraavina Belgian Yannick Laumans BEL 28855, sitten Portugalin Tiago Morais POR 28767 ja Espanjan Victor Perez ESP 28676. Nyt näyttää jo EM-kisalta, eikä Etelä-Amerikan mestiksiltä.
Suomalaiset: Jukka ja Eija 35, Hannis ja Juha 40, Kaitsu ja Riku jäivät sijalle 49, Anni ja Pekka 56. Suomalaista yhteistilanteessa Jukka 36, Kaitsu 39, Hannis 50 ja Anni 60.
Kaitsun neloslähdön hasardin lisäksi suomalaisten haalea menestys on pantava pitkälti lähtöjen piikkiin. Taas nähdään kuinka tärkeää on saada isossa fleetissä nappilähtö. Jos jäät eturivin varjoon, niin sieltä ei helposti nousta. Jotain viilaamista voi voinut olla myös venevauhdissa. Tämä osoittaa kuinka tärkeää on saada isossa fleetissä nappilähtö. Jos jäät eturivin varjoon, niin sieltä ei helposti nousta. Tämä on ollut suomalaisten ongelmana näissä kisojen ensimmäisissä lähdöissä. Piskuisen joukkueemme kootut selitykset on toki mukava kuulla.
"Olen puhunut usein muutosvalmiudesta olosuhteiden muuttuessa kisan aikana. Täällä ne todella muuuttuvat melkein joka sekuntti tuulen tullessa lounaasta mantereelta tälle pienehkölle sisäjärvelle, joka on kanavan kautta yhteydessä Itämereen. On muuten paskaista aivan ruskeaa vettä. Purjeet aivan likaiset kun tullaaan maihin. Näissä olosuhteissa tuuli pumppaa koko ajan, joten tarkkana pitää olla koko ajan säätöjen kanssa. Vielä tärkeämpää on olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan, kun kääntymät ovat pariakymmentäastetta. Mikäli olet laidassa ja tuuli kääntyy vastaan, ei enää olekaan yhtään pelivaraa. Torstain osalta huonohkoja loppulähtöjä selittää osaltamme vesillä korviimme kantautunut tieto, että eka starttimme olisi hylätyy OCS:n vuoksi (on the course side). Vasta rannassa käy ilmi, että kyseessä onkin 90400. Tällä haen sitä, että jos itseluottamus rakoilee tai muuten joku asia lannistaa, näkyy sekin heti tuloksissa. Kotisalot alkoivat selvästi saada juonesta kiinni tuulen keventyessä siedettäviin lukemiin. Naiskippareillamme kova tuuli on tuottanut hankaluuksia ja esim. Hanna-Leena ei kuulemma pystynyt kryssimään lainkaan kovimmissa tuulissa, kun pelkkä fokan vetokin oli kaataa veneen. Pekan mukaan treenaamattomuus näkyy ja tuntuu ja tuulen voimakkuus ja shiftaavuus aiheuttaa lyhyeesä ajassa suuria eroja. Meillä taas uusien trimmien löytäminen uuteen veneeseen näyttää ottavan oman aikansa. Tuloksen kannalta vanhan kisarassin käyttäminen täällä olisi varmasti tuottanut parempia tuloksia. Nythän me siis käytämme aivan uutta Zelticiä numeroltaan 3i1260 jonka espanjalaiset ystävällisesti toivat mukanaan Corunasta. Ollut aivan mahtavaa lukea näitä Reinon analyysejä täältä paikanpäältä. Kiitokset koko tiimiltä!"
Mutta päät pystyyn! Vielä on kisaa jäljellä, vielä tulee kauniita lähtöjä…
*2014-08-21 | r einosuonsilta*
tuloksia korjattu 2014-08-22
"Lainausmerkkikommentit Kai Saarhelon"