R4 Clapa ja Timo voittoon Lohjalla | Lue myös Coocaburra-tiimin Kari Kuosan riemastuttava kisaraportti!

Kovatuulinen Lohjan regatta purjehdittiin Lohjajärvellä Laserien, Melgesin, Raceboardin ja Viklaluokan kesken. Liekö SM-keskittyminen jo käynnissä, kun vain neljä viklamiehistöä oli ehtinyt paikalle.
****************************************************

Kisaraportti | Lohja Race 1.-2.8.2015

Coocaburra FIN28783 Tampereelta osallistui Lohjan kisaan miehistöllä Hakanen-Kuosa. Emme ole varmoja oliko tiimin nimellä merkitystä, mutta jostain syystä homma oli pikkasen HaKu:sessa. Toisaalta aina välillä kisaamme tiimillä Kuosa-Hakanen eli silloin olemme kuin KuHa:t vedessä. Tuo tarkoittanee, että masto on pohjaa kohti. Ensimmäisestä kappaleesta voittekin jo päätellä kisaraportin tason, joten suosittelen lukemaan loppuun asti, ettei tule vääriä tulkintoja.
Olette kuulleet varmasta kalajuttuja, mutta purjehdusjutut ovat samaa tasoa. Useimmiten saatetaan puhua totta, mutta joitakin pieniä yksityiskohtia saattaa jäädä pois. Meillä on siis kaksi tarinaa Lohjan kisoista ja ensimmäistä kerromme Tampereella laiturilla kyselijöille. Toinen on se, joka vastaa enemmän todellista tilannetta ja sen voi jokainen selvittää dokumenteista.

Tampereen versio | Lohja Race 1-2.8.2015

Olimme harjoitelleet erittäin hyvin koko kesän tähän kilpailuun, joten lähdimme kohti kisoja suurella luottamuksella omia taitoja ja osaamista kohtaan.
Tuuliennuste lauantaiksi oli 4-5 m/s, mutta tuuli olikin huomattavasti haastavampi. Radalla tuuli oli 6-11 m/s ja puuskat olivat jatkuvia. Keli oli kuitenkin huomattavasti helpompi mihin olimme kotivesillä Tampereen Näsijärvellä tottuneet.
Lähtölinjalla oli noin 40 venettä ja lauantaina purjehdimme sijat 4-3-DNS. Emme viitsineet lähteä viimeiseen lähtöön, koska yksi lähtö tippuu kuitenkin lopputuloksista pois.
Sunnuntain ennuste oli tuulen osalta samanlainen, mutta nyt tuuli oli radallakin ennusteen mukainen. Toki jonkin verran tuli puuskia. Sunnuntaina pystyimme keskittymään paremmin taktiikkaan ja saimme sijat 4-4-2.

Täydellisempi versio

Olimme kiertäneet kesällä köliveneellä Gotlantia ja Ahvenanmaata, joten Vikla oli ollut koko kesän pressujen alla. Ennen Lohjan kisaa kävimme tekemässä tunnin lenkin ja pakkasimme veneen trailerille. Lähdimme kohti Lohjaa odottaen mielenkiinnolla tulevia kisatapahtumia. Meillä oli tavoitteena, ettei meitä liputeta radalta tai ettemme jäisi enemmän kuin 20 minuuttia voittajan maaliintulosta, jolloin jäisimme myös ilman tulosta. Mikäli oikein hyvin menisi, jossain lähdössä emme olisi viimeisiä.
Otimme varman päälle, ettei tule ennen kisaa kiire veneen kasauksessa ja saavuimme Lohjalle jo perjantaina veneen kanssa. Ilmoittautumisen yhteydessä meille sanottiin, että Vikloissa on vain kolme osallistujaa, joten olimme jo pokaalin kiilto silmissä ja näimme myös kyseisen pokaalin.
Lauantaina rantaan oli ilmaantunut neljäs Vikla, joten totesimme palkintosijan karanneen juuri ulottuviltamme. Toki totesimme, että olisi ollut häpeä koko luokkaan kohtaan jos olisimme pokanneet palkinnon.
Tuuliennuste lauantaiksi oli 4-5 m/s, mutta se olikin huomattavasti haastavampi. Radalla tuuli oli 6-11 m/s ja puuskat olivat jatkuvia. Keli oli aaltoineen sellaista, että hienoudet saatiin unohtaa ja keskityttiin ihan perusasioihin. Lisäsimme tavoitteisiin kaksi kohtaa: yritetään olla kaatumatta ja rikkomatta venettä.

Lauantaina oli luvassa kolme lähtöä. Kaikki luokat (Vikla, Laser, Melges ja purjelaudat. Yhteensä noin 40 venettä) odottivat ensimmäistä lähtöä pitkään purjeet hakaten. Todennäköisesti kisajärjestäjät pohtivat pitääkö kisaa siirtää vai perua päivän purjehdukset. Lopulta kuitenkin päästiin liikkeelle ja saatiin ensimmäinen Vikla lähtö aikaiseksi.
Tuulen ansiosta purjehduksen hienoudet voitiin unohtaa ja keskityttiin pitämään vene pystyssä ja ehjänä. Tämä ei tarkoita, että olisi jollain tavalla jarruteltu. Tuuli kuljetti ja voitiin keskittyä pitämään vene suunnilleen oikeassa suunnassa ja pystyssä.
Ensimmäisen lähdön tulos: Viimeinen eli 4
Lähtöjen välissä ehdittiin hyvin harjoitella, koska keli oli sellainen, että oli pakko pysyä liikkeessä ettei kippaa.
Toisessa lähdössä muilla oli varmaan ongelmia veneen kanssa, koska olimme vain toiseksi viimeisiä. Tämähän tarkoitti, että olimme jo päässeet yhteen tavoitteistamme.
Kolmas lähtö menikin sitten vähän omaan piikkiin. Aiemmin luokkien lähtöjen väli oli ollut melko pitkä, mutta nyt lähtö olikin välittömästi. Emme huomanneet kovassa tuulessa luokan viiriä, joten huomasimme muut juuri kun he pääsivät ylämerkille. Siirryimme tyylikkäästi radan sivuun seuraamaan lähtöä. Tulos: DNS.
Ensimmäisen päivän yhteenvetona voidaan sanoa, että tuuli oli riittävän haastava, mutta ei mikään mahdoton. Toisessa lähdössä lähti lopuksi spiirasta köysi, joten ei olisi voitu kolmannessa lähdössä sitä kuitenkaan käyttää.
Sunnuntaita odotettiin mielenkiinnolla, koska tuuliennuste oli sama kuin lauantaiksi, mutta puuskat oli luvattu vielä kovemmiksi. Todellisuudessa keli olikin lähellä tuuliennustetta ja tuulen puolesta oli reipas purjehduskeli. Yllättävää oli se, että Lohjan järvellä oli edelleen sekä isoa terävää aaltoa että ristiaallokkoa.
Ensimmäinen päivän haaste kohdattiin 120 m laiturista. Kippari sääti pinnan jatkovartta ja samalla kuului plop (vertaa samppanjapullon korkki). Veneestä lensi 25 senttinen musta pyöreä esine. No jatkopinnassa ei sitten ollut enää kumipäätä, vaan pelkkä metalli. Onneksi oli juuri lähtiessä puhuttu, että otetaanko Tesan teippi mukaan veneeseen. Arvasitte oikein - ei otettu.
Tuulen ollessa nyt inhimillinen kuulimme lähtömerkit ja näimme liput. Lauantain tuulessa kumpaakaan ei aina kuultu tai nähty.
Purjehduksellisesti tämä oli tiimillemme huonoin päivä tai siis sijoituksen kannalta. Hyvässä tuulessa kaikki muut saivat säädöt kohdalleen ja venevauhdit kasvoivat meihin nähden. Meillä taas olisi ollut aikaa säätää, mutta ei vaan onnistuttu saamaa venevauhtia riittävälle tasolle.
Päivän ensimmäinen eli kisan neljäs lähtö onnistui hyvin, koska olimme alamerkille tultaessa kolmantena. Käännöksessä kuitenkin pinna irtosi kipparin kädestä (se puuttuva kumisuojaus). Tämän seurauksena gasti, joka oli jo roikkumassa huomasi suunsa täyttyvän vedellä. Onneksi toinen jalka pysyi remmissä ja vene kääntyi merkin ympäri tosi nopeasti. Veneen vauhti kuitenkin pikkuisen hiipui, joten olimme taas tutusti viimeisenä. Emme siis kaatuneet, mutta nyt oli melko lähellä.
Viides lähtö meni ihan hyvin ja oltiin alamerkillä taas kolmospaikalla kiinni. Sen jälkeen tapahtui jotain, jota edes Team Haku ei viitsi tässä kertoa. No se kolmas tila vaihtui jälleen tutuksi viimeiseksi.
Viidennen lähdön jälkeen eräs, jonka nimeä ei tarvinne mainita, oli saanut viisi ykkössijaa ja suuntasi kohti palkintojenjakoa. Mikäli edellinen jäi epäselväksi niin lisätään vielä vihjeeksi: 12 Viklojen SM.
Kuudetta lähtöä odotellessa luokkalippumme nousi, sen jälkeen tuli kuitenkin AP. Tämä toistui kaksi kertaa, koska tuomariveneen ankkuri oli irronnut pohjasta ja sitä piti korjailla. Tässä vaiheessa näimme myös toisen Viklan kyllästyvän ja suuntaavan kohti palkintojenjakoa. Helppo päätös kun oli tuloslistalla 2-2-2-2-2.
Meille harjoitus ja kisat on yhdistetty tapahtuma, emme siis halunneet menettää tilaisuutta testata venevauhtia. Vastassa oli vielä saman valmistajan uudempi (Skipper Snipe) venetyyppi, se lisäsi osaltaan mielenkiintoa. Lähtölinjalla ei ollut kuin kaksi venettä, joten ainoa taktiikkaamme oli välttää hylkäys ja haastaa kisakumppanit. Ensimmäinen tavoite täyttyi, joten olimme viimeisessä lähdössä kakkosia. Tylsemmin sama asia voidaan ilmaista: olimme yllättävästi taas viimeisiä.
Tämä oli siis Team HaKu kisaraportti. Tavoitteemme täyttyivät eli saatiin useita hyväksyttyä suorituksia, ei rikottu venettä ja oltiin kerran muitakin kuin viimeisiä. Samalla saatiin veneeseen 16-kohtaa, jotka pitää vielä korjata. Meillä oli hauskaa kisoissa ja mikäli emme olisi möhlineet, niin olisimme voineet olla ehkä toisenkin kerran toiseksi viimeisiä.
Lohja oli erinomainen tilaisuus valmistautua SM-kisoihin, siellä näemme toivottavasti teidät kaikki lähtölinjalla. Valitettavasti maalilinjalla tuskin on hirveää ruuhkaa siinä vaiheessa kun me pääsemme sinne. Tavoitteemme SM-kisoissa on se, että emme ole viimeisiä, yhdessä lähdössä. Se on yhtä realistinen tavoite kuin se, että Suomi voittaa jalkapallon MM-kisat. Meidän lohdutuksemme on se, että harjoittelua voimme lisätä todella paljon.

Coocaburran Team HaKu

****************************************************
Melges-luokan pj:n terveiset

Arto, kaunis kiitos sinulle ja koko jengille hyvistä kisoista! Oli kiva purjehtija Lohjanjärvellä.
Tänään rata-alueella oli Sailpix.fi / Erik Lähteenmäki. Häneltä tulee kuvat sivuilleen ja FBhen.
Jeesataan Erikiä osallistumalla pienellä summalla että hän saa edes bensarahat. Erik tekee tätä vapaaehtoisesti ja oman toimen ohella.

Terv,

Tomi Hakola, Puheenjohtaja, Suomen Melges24 liitto
*******************************************************
Kuva:
I: palkitut
II: Claus Carpean ja Risto Valjus Helsingissä 2011 SM:ssä (Jukka Tainio)
Uutinen: kaisaarhelo | 20150803 (päivitetty Karin jutulla)

Luokittelu: