Kari ja Markku Masters EM:issä Italiassa 28-30.7 | Karin matkablogi
Porin laivuekapteeni Kari Nyqvist on matkalla gastinsa Markku Turusen kanssa Masters EM-kisaan Italiaan heinäkuun lopulla. Kilpailupaikkana toimii Lago di Molveno Dolomiittien vuorijonon juurella.
"Tarkoitus on purjehtia vuokraveneellä, mutta mennä kuitenkin omalla autolla paikanpäälle. Karin mukaan toisenkin tiimin purjeet ja kamat olisivat mahtuneet kyytiin, mutta muita kandidaatteja ei ilmaantunut."
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Kisamatkaraportti 6 | Su 30.7.
Aamu oli synkkä ja pilvinen. Rannassa oli epäilevä tunnelma tämän päivän lähtöjen suhteen. Pilvet katosivat 11:20 tarjoiltuun pastabrunssiin mennessä. Uusi peräsinpinnakin saapui. Kippari kävi ennen brunssia jokaisen veneen luona markkinoimassa ensikesän Porin EM-kisoja ja jakamassa kisaflyerin.
Tuulen puuttuminen brunssin jälkeenkin johti AP-lipun nostamiseen. AP laskettiin 13:00 ja eka starttiyritys oli 13:45. Tuuli nousi jopa navakaksi. Onneksi ekalla lähtöyrittämällä tuli yleinen takaisinkutsu. Onneksi siksi, että olimme tosi pahasti pussissa. Toisella pääsimme matkaan ja saimme suht mukavan lähdön linjan puolesta välistä. Olimme kuivaharjoitelleet aamupäivällä maissa skuuttipisteen säätämistä barberhaulereilla. Vesillä pääsimme toteuttamaan opittua ja fokkaan saatiin hyvin voimaa. Muutama vakiokilpakumppani jäi taakse. Oletimme kokonaisajan osaltamme umpeutuneen kun neljä, kanssamme tasaväkistä, venettä paineli suoraan slöörimaaliin ajamatta alaportin läpi. Kiersimme kuitenkin radan kilpailuohjeiden mukaisesti. Hämmennyksemme oli käsinkosketeltava kun myöhemmin näimme tulosluettelon - Kaikki olivat tulleet ajoissa maaliin eikä ketään ollut diskattu oikomisien tähden. Mennään kuitenkin Seroious Fun edellä, eikä takerruta muotoseikkoihin.
Päivän toinen lähtö oli meidän kisojen paras. Ekalla ylämerkillä oli kahdeksan venettä takanamme. Maaliin tullessa enää muutama. Molemmissa lähdöissä toteutui tavoitteemme; useampi vene takanamme.
Palkintojenjako kesti kauan. Kaupungin, seuran, kansallisen purjehdusliiton, matkailujärjestön, SCIRA:n, järjestelykomitean ja joidenkin muiden organisaatioiden edustajat pitivät vuolaat puheensa. Kaikki purjehtijat palkittiin tavarapalkinnoilla. Sijoituimme sijalle 49 (Ehkä? Sijoituksella ei ole meidän tapauksessa merkitystä) Me saimme palkintokassimme ja-pullomme ensimmäisten joukossa. Sykähdyttävä hetki oli kun Legends Masters-sarjassa kakkoseksi tullut aviopari astui palkintokorokkeelle. Kummallakin on ikää 82 vuotta!!!
Vaikka monella oli edessään satojen kilometrien kotimatka, ei monikaan venekunta karannut ennen palkintojenjakoa. Siitä kannattaa ottaa kansallisen tason tapahtumissa mallia.
Otettiin pohjoismainen yhteiskuva ruotsalaisten Örnien ja Edvallien sekä Tanskan kansallissihteeripariskunnan kanssa
Huomenna, maanantai aamuna 06:30 alkaa palauttava treeni eli kotimatka Molveno-Munchen-Berliini-Rostock-Trelleborg-Tukholma-Turku-Kauttua-Pori. Ellei mitään kommelluksia putkahda tiellemme, päätämme raportoinnin aivan sairaan mahtavista Molvenon masters EM-kisoista tähän.
Kisamatkaraportti 5 | La 29.7.
Tänään oli pilvinen aamu. Aurinko löysi kello yhden jälkeen rakosen josta se lämmitti rinnettä ja sai tuulen aikaiseksi. Liput ovat yhä yhtä matalalla. Ei niitä erota taustasta vaikka uimapuvut loistivat, kelistä johtuen, poissaolollaan.
Eka startti tuli hiukan puskista, mutta onneksi se uusittiin. Toisella yrityksellä saimme hyvän lähdön. Yksittäistä takaisinkutsua liputettiin ja olimme varmoja että se oli meille. Sovimme Markun kanssa että emme käy korjaamassa rikettä vaan purjehdimme mielummin porukan kanssa kuin ylhäisessä yksinäisyydessä porukan takana.
Veneessämme on skuuttipisteet todella sisällä. Täman päivän kaltaisella kelillä fokka rupeaa sulkemaan. Emme ruvenneet kuitenkaan opettelemaan barberien käyttöä enää tässä vaiheessa. Vene kulki tosi korkealle, mutta tehoja puuttui. Maaliin tulimme viimeisinä puoli veneenmittaa paremmille hävinneinä. Se ei harmittanut kun olimme varmoja että se on kuitenkin OCS. Myöhemmin saatoimme todeta, että emme varastaneetkaan.
Toinen lähtö oli surkea. Varmistelimme liikaa ja jäimme toiseen riviin. Paaralla pääsimme kuitenkin nopeasti varpaisiin tuuliin ja porukkaa pysyi mukavasti takana. Lipuilla oli viestitetty että ajetaan kolme kierrosta. Kolmannen kryssin alkaessa oli takanamme melkein kymmenen venettä. Paatti kulki korkealle ja tuuli oli laskenut sen verran että fokka ei enää sulkenut. 30 metriä ennen ylämerkkiä katkesi peräsinpinna juuresta poikki. Ehdimme vapauttaa skuutit ja pystyimme pystyssä. Jatkoimme matkaa siten että kippari makasi peräkannella, katse taaksepäin ohjaamassa suoraan peräsinlavasta. Gasti tähystää ja antoi ohjauskomentoja. Luoviminen tällä menetelmällä osoittautui heti kättelyssä mahdottomaksi. Viimeinen ylämerkki jäi kiertämättä. Lenssasimme radalta klubille tosi vauhdikkaasti. Siltä se ainakin tuntui siitä joka ohjasi sokkona. Huomiseksi saamme uuden pinnan.
Kisamatkaraportti 4 | Pe 28.7
Aamulla oltiin ennen 9:ää klubilla. Meille esiteltiin työkalumme ja kävimme innolla sen kimppuun. Kipparille oli mieluisa ylläri kun hänen tontillaan on vain pinna ja ison skuutti. Gastin ilme oli vakava, kun hänkin havaitsi kuinka monen uuden säätököyden opettelu alkaa. Nostimme purjeet ja totesimme kaiken toimivan. Oli muuten ekat rätit ylhäällä koko kisassa. Keskituulen trimmit laitettiin vaikka tuulesta ei ollut tietoakaan. Pikkuhiljaa alkoi rantaan kokoontua purjehtijoita ja järjestäjiä. Purjeisiin saatiin leimat ja tarkastuslistat kuitattua.
Eka lähtö oli ordereihin merkitty lähetettäväksi 13. Avajaispuheiden pitäminen alkoi 11.30. EU:n ja Italian liput nostettiin asiaankuuluvien hymnien soidessa. Samalla hetkellä kun kisat julistettiin virallisesti avatuiksi saapui rantaan kunnon tuuli ja AP-lippu nousi lykkäyksen merkiksi. Kipparikokouksen tarjoiltiin pastaa ja sämpylöitä. Kun kaikkien vatsat oli täytetty laskettiin AP alas 13:15. Tuulta oli n 6m/s. Eka lähtö 45 minuuttia AP:n laskemisesta. Radalle oli rannasta matkaa n. 40 metriä joten hyvin ehdittiin. Parin yleisen takaisinkutsun jälkeen päästiin kolmannella matkaan. Vaikka viivalla oli 50 venettä mahtuivat kaikki hyvin. Lähtövenettä ei ollut vaan merit annettiin maista. Lippuja oli hankala erottaa ympärillä parveilevista uimapuvuista.
Maaliin tullessamme oli tavoite saavutettu; useampi kuin yksi vene oli takanamme. Toinen lähtö järjestettiin heti ekan perään. Nyt selvittiin yhdellä varaslähdöllä ja toisella yrityksellä päästiin radalle. Samat ranskalaiset, sakemannit, polakit ja italiaanot kuin ekassa lähdössä pistivät meille hanttiin. Tiukan taiston jälkeen jätimme taaksemme vain yhden paatin. Suurin voitto oli kuitenkin vesille pääsy. Meteorologit olivat väärässä, just niin kuin toivoimme.
Kisamatkaraportti 3 | To 27.7.
Siirryttiin reippaasti Rostockista Molvenoon. Laivasta päästiin ulos 6:00 ja perillä määränpäässä olimme muutaman tauon ja 1200 km ajamisen jälkeen klo 20:30. Berliinistä Müncheniin ajelimme sateessa, mutta aurinko tuli esiin kun lähdimme laskeutumaan kohti Brennerin solaa. Kävimme saavuttuamme rannassa vilkaisemassa veneitä. "Omaamme" emme vielä löytäneet, mutta mm. Belgialaiset kilpaveljet tavattiin. Huomenna alkaa kisailut. Toivottavasti meteorologit ovat väärässä ennustaessaan tyyntä.
Kisamatkaraportti 2 | Ke 26.7.
Matka jatkuu. Tänään oli koko päivä aikaa 600 km siirtymiseen Tukholmasta Trelleborgiin. Aikaa oli myös naapurissa olevaan Ystadiin tutustumiseen. Kaupunki on tuttu Wallander dekkareiden tapahtumapaikkana. Illalla ajoimme TT-Linen Tom Sawyerin kyytiin. Aamulla heräämme Rostockissa. Mittarissa tähän mennessä, ajankulucruisailusta johtuen, 900km. Ainut suoranaisesti purjehdusurheiluun liittyvä toimenpide tänään on ollut erilaisten energiapatukoiden imeytymisen testaaminen.
Kisamatkaraportti 1 | Ti 25.7.
Karin ja Markun Masters-EM-matka on alkanut. Menomatkan maantieosuudesta on jo 7% takana. Venettä ei raahata mukana vaan kisataan vuokraviklalla. Tulemme poikkeuksellisesti esiintymään numerolla FIN 30808, kun Villeltä hankittuun isoon jäi numerot vielä odottamaan vaihtamista. Tämänhetkisen sääennusteen mukaan on kisapaikalle, Italian Molvenojärvelle, luvattu jopa yli 2,5 m/s puuskia. Sellaiset tuulet eivät suosi meidän purjehdustyyliämme, jossa pääpaino on massassa. Toivotaan että ennuste paranee ja saadaan purjehtia lähempänä mastersien ylärajaa (7m/s). Kuumuus tuo myös mukanaan omat haasteensa. Viimeiselle kisapäivälle povataan 32 asteen hellettä. No ennusteet ovat ennusteita, viikon päästä ollaan viisaampia. Kisoihin on tulossa anakin 42 venekuntaa. Kuvat. Mitähän on unohtunut kotiin, kun auto on melkein tyhjä. Gracen kannelta muisteltiin viimekesän Airiston regatan kaatopakkaamme. Uitiin tuossa kalliosaaren kupeessa matkalla radalle.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Kisaa voi seurata snipetoday.org sivujen kautta http://www.snipetoday.org/blog-events/item/3409-european-master-champion.... Tavoitteena on myös saada Karin ja Markun kommentit reissun edetessä.
Kisakutsu: http://snipe.fi/fi/node/1686
https://en.wikipedia.org/wiki/Molveno
Karin e-mail: karitapani.nyqvistgmail.com
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Kisapäällikkö Herbert Hörterichin terveiset
Dear All,
enclosed I’ll send you the up-dated Notice of Race of the European Master Championship, (necessary on behalf some specific translations) organized by Ass. VELICA Trentina on the
Molveno-Lake (approx. 950 m a.s.l.) with a marvelous view of the Dolomiti mountains.
Already spanish, french, polish, german, belgian, finlandian and italian sailors confirmed their interest.
The SCIRA Commodore Gweneth Crook has confirmed her presence.
We can announce you that the ON LINE inscriptions in www.velicatrentina.it are opened starting with the 4th of July 2017.
Thanks for your kind attention and best regards.
Herbert Hörterich
Studio Consulenza Commercio Estero
Unternehmensberatung Außenhandel
Foreign Trade Consultants
Trento - Italy
**
Pls. use always: h.hoerterichgmail.com
koonnut: kaisaarhelo | 20170729 päivitetty
pääkuva: Malvenon rantanäkymiä
alakuva: Lagi di Malveno. Ei sovi näkymiä valittaa