MM2022 | Cascais | 21-25.8 | blogi
KISATURINOITA
Päivitetty 20220827
Suomea edustaa 30900 tiimi Kai Saarhelo - Reino Suonsilta
Osallistujalistalla 86 venettä 19 eri maasta.
Kisasivut: https://2022.snipeworlds.org/
Kisauutiset: https://2022.snipeworlds.org/news
Kuvat: M.Capizzano
https://capizzano.photoshelter.com/gallery/2022-Snipe-Worlds-CASCAIS/G00...
https://www.facebook.com/100044573523265/posts/pfbid0fpUa1q8bEb5aTfmGRVX...
MATKASUUNNITELMA
FIN-GER-(NED-BEL)-FRA-ESP-POR-ja takaisin, n. 2750+2750 km
16-17.8 Laivamatka HEL-Travemünde (16:40-23:00)
17-19.8 Ajoa TRA-Cascais 2700 km läpi Euroopan kahden veneen kuormalla (31260 jää synnyinmaahansa Espanjaan)
19-20.8 Mittaukset | 20.8 avajaiset | 21-25.8 Race 1-11 | 26-29.8 Paluumatka
KOTIMATKA CASCAIS-TRAVEMÜNDE-HELSINKI
Cascais-Travemünde 36 h, 2830 km, josta sähköllä 199 km. Satamassa iltakasilta, laivaanajopuolilta öin. Laiva lähtee n. 030. Vuosaaressa maanantaina klo 9 eli n. 30 h jälkeen. Ajomatka meni letkeästi hyvässä seurassa.
Avartavaa ajella läpi Euroopan. Lähes kaikki "online" navigaattorin suosittelemat tiet hyvässä tai erittäin hyvässä kunnossa, parhaat ehkä yllättäen Portugalissa ja Espanjassa. Tekoäly ehdotti kiertoteille, kun se oli havainnut edessä ruuhkaa. Aina ei poikettu päätieltä ja sitten mentiin hetki etanatahtiin. Pariisin lomaltapaluuruuhka vältettiin, kun ohitus tapahtui aamuyöllä neljän aikaan. Bordeauxissa oli mukava käydä myös paluumatkalla pikkukylässä illallisella. Viinikauppakin löytyi.
KISAPÄIVÄ 5, vain yksi lähtö (to 25.8)
Iltapäivä
Tuuli N 6-8 m/s, rata lähellä, ei juurikaan aallokkoa. Kerrankin kohtuullisen hyvä lähtö lipulta. Huomataan, että vene kulkee kuin tauti! Ai että on mukava päättää raskas ja tuloksellisestivaatimaton kisaviikko 17. sijaan. Ja vielä mukavampaa kiertää eka ylämerkki nelosena ja toinen kutosena. Viimeinen kryssi oli haastava ja esim. vielä torstaina johdossa olleet jenkit jäivät sijalle 14. Mitä tehtiin toisin kuin aiemmin:
Veneen pohjaan uutta vahaa, kipparille redbullia naamariin ennen starttia ja viilentävä pulahdus Atlantin aaltoihin; tällä kertaa vapaaehtoisesti. Kohtuullisen hyvä lähtö lipulta. Muutenhan ne olivat varsin ala-arvoisia. Tiukkaa ajoa, nroikkumista ja vähän säkää, ja avot oltiin yhtäkkiä ylämerkillä neljäntenä. Hieno huomata, että nyt vauhti riitti hienosti maailman huippuja vastaan. Kakkosylämerkille kuudentena, ja vielä lenssikin mallikkaasti hoidettuna ilman filunkia. Vierestä nimittäin liputettiin yksi espanjalainen 720 penalty-kierrokselle.
* * *
Aamulla ennen vesillelähtöä
MM-mitalitaisto käy kuumana ja mestaruus ratkeaa vasta tänään USA-BRA-ESP-linjalla.
Eli vielä yksi lähtö edessä ja sitten pakataan kamat ja suunnataan nokka kohti kotia Reinon kanssa. 2750 km ajoa + 30 h laivamatka Travesta Helsinkin. Ollut fyysisesti todella raskas, mutta todella antoisa viikko. Mukavaa päästä näkemään porukkaa kaikista Amerikan osista, Japanista ja Euroopasta. Kisaamaan tänne on tultu vaikka menestys onkin kiertänyt meidät kaukaa. No, se oli jo lähtiessä tiedossa, että näillä vesilläolotunneilla ja yhdellä yhteisellä treenikerralla olisi ollut maailman kahdeksas ihme pistää paremmin kampoihin maailman valioille. Täällä on sentään lukuisia arvokisamitalisteja, Olympialaisissa olleita ja sinne pyrkiviä.
Reino on ollut aamutuimaan SCIRA-kokouksissa melkein joka päivä; oma rasituksensa sekin. Hän nauttii suurta arvostusta arvokkaan hallintotyön saralla. Eli tämän verran sedät on kuitenkin jaksaneet heilua. Sosiaalisen median kuvajakokisaa taidetaan johtaa kirkkaasti; sen verran vauhdikasta showtimeä on tarjolla Flying Finns kuvasarjassa, jonka huippukuvaaja Matias
Capizzano pääsi aitiopaikalta ikuistamaan. Kiitos Reinolle, Antille ja Alexille. Ilman teitä matka olisi jäänyt tekemättä. Ja kiitos kotijoukoille kannustuksesta.
KISAPÄIVÄ 4 (ke 24.8)
Tuulta riitti tänäänki perustuuli 9-10 m/s, koko skaala 8-11.
Slöörillä mentiin spiira ylhäällä kovempaa kuin ehkä koskaan.
Muuten ei vauhti ja tekeminen oikein riittänyt maailman valioiden joukossa. Illalla jutustelua ihmisten kanssa ympäri maailmaa.
R7: 64. Ja R8: 68.sija
KISAPÄIVÄ 3 (ti 23.8), kolme lähtöä R4-R6
Sijat: 81-72-66
Yhteispisteissä 72.
Ennusteessa 8-10 m/s luoteesta ja jotain sellaista saatiinkin. Eilinen painoi vielä selvästi kropassa. Haastavaa menoa kuoppaisessa kelissä. Vauhti, osaaminen ja ennakkoharjoittelu riittää nyt siihen, että muutama botski jää taakse. Avotuulissa mennään taas tajuttoman kovaa.Rannassa pientä purtavaa tarjilla ja jutustelua norskien kanssa.
KISAPÄIVÄ 2 (ma 22.8) R3
Sija 64.
Hurjaa keliä 8-14 m/s. Oudon puuskaista ja siftailevaa Atlantin tuuleksi. Aallokko samanlaista kuin Porissa parin päivän puhalluksen jälkeen. Ajettiin vain 1 lähtö, jonka jälkeen lautakunta komensi porukan pahemman romurallin välttämiseksi rantaan. Ja siellä vasta tuulikin. Osa heitti lipat ihan rantaliuskan vieressä.
Tulokset 2.päivän jälkeen https://cncascais.com/index.php?option=com_rib&view=item&id=1303&catid=2...
Päivän anti: päästiin varmaan kaikkien Viklamaiden sosiaaliseen mediaan "Autocruising" kuvalla.
Bye bye Zeltic 31260. Vuonna 2014 Suomeen Puolan EM:ien kautta tullut botski palasi nyt isiensä maille Espanjaan, kun Suomessa ei tuntunut olevan kiinnostusta. Uusi kotisatama löytyy jatkossa Cadizissa.Täällä Snipet menevät kuin kuunille kiville.
KISAPÄIVÄ 1 (su 21.8)
R1 (57.) ja R2 (65)
Nmiseksi yt se alkaa. Pari lähtöä per päivä. Luvattu 9-14 m/s. Mielenkiintoista nähdä, miten sedät jaksaa heilua.
Ja jaksoimmehan me vaikka olihan se rankkaa hengata täysillä ja pumpata aaltoihin kädet ruvella. Reilu parikymmentä botskia jäi taakse kummassakin lähdössä. Pienestä kiinni, ettei 30 tai jopa 40. Ja tänäänkin saatiin mitali Münchenistä. Tanska sai rei'än kylkeen ja Norja pohjaan sekä yhden kaverin sängyn pohjalle. Pari venettä kaatui radalla ja kolme maihin tullessa 15 m/s puuskissa. Kaikkea voi sattua.
R1: 57. ja R2: 65.
MITTAUS-HRJOITUSKISA-AVAJAISET (la 20.8)
Tuuli nousi 8-9 m/s ja olimme ekan kierroksen jälkeen 50 joukossa 80 veneen fleetissä. Avajaisissa muutamat puheet ja tarjoilua. Mukava meininki.
19.8 (pe) Mittaukset ja ilmoittautuminen
Seuralla on selvästi rutiinia isojen kisojen junailemisesta. Virkailija puhuu 6mR ja Louhien arvokisoista.
Vene ylittää 200 grammalla minimin. Taisi olla hyväksi painoindeksille, että kaaduttiin pari kertaa SM-kisoissa ;-). Kun suurin osa veneistä on jo mitattu, eikä huomautettavaa ole purjeista, mastosta eikä muustakaan, niin leimat saadaan papruihin. Illalla Reino hoitaa vielä kansallissihteerien kokouksen Euroopan SCIRA Secretaryn roolissa. Sitten päästäänkin hieman ylipitkän rupeaman jälkeen Alexin ja Antin valmistaman pastan kimppuun. Todetaan myös, että Portugalissa tehdään varsin hyviä punaviinejä. Topi Raitanen on kuulemma voittanut EM:n. Sitten maittaakin uni makeasti.
19.8 (pe) Puhutaan EU:sta mitä puhutaan, niin onhan se huippuhienoa, kun maat vaan vaihtuvat vauhdissa tällaisella matkalla ilma raja muodollisuuksia. Pohjois-Espanjassa sataa, muuten on ollutkin kuivaa poislukien Pohjois-Saksan kaatosade ja ukkonen salamaniskuineen. Mietin mitä ihmettä auton navigaattorilla on Portugalia vastaan, kun se sekoilee ja yrittää väkisin ehdottaa yli kahta tuntia pidempää vauhtoehtoa Madridin kautta. Pienen kiertoajelun jälkeen päätämme suunnata suoraan kohti C7:n maata. Futishullut ymmärtävät koodikielen. Aamulla kello yhdeksän paikkeilla saavumme linnakkeen seinillä ympäröityyn Clube de Navaliin, mikä onkin yksi hienoimmista pursiseuroista oman uran aikana. Täältä jostain se Vasco da Gamakin lähti maailmaa valloittamaan aikanaan. Traileri parkkiin ja tutustumaan pikaisesti kisapaikkaan. Koska levolle ja aamiaiselle on selkeästi tarvetta suuntaamme kolmen kilsan päässä Rua de Evoralla sijaitsevaan majapaikkaan reitin kulkiessa rantabulevardin kautta. Ensi vaikutelma; onpa hieno kaupunki! Ja kun matkakin eteni yli kymmenen tuntia etuajassa ja Reino odottaa hymyilevänä hienoksi kerrostalokolmioksi osoittautuneen majapaikan edessä niin mikäs sen mahtavampaa. KIITOS Antti ja Alex. Ilman teitä tämä reissu ei olisi onnistunut!
17-19.8 Tehtiin ennakkoon selvitystä Saksan tietöistä ja siitä, pitäisikö yrittää välttää Pariisin ruuhkia. Kun sekä viaMichelin-karttaohjelma että navigaattorit ohjasivat Ranskan keskukseen niin päätettiin noudattaa tekoälyn ohjeita. Matka eteni non-stoppina varsin rivakasti toisen kuskin pitässä yöajokuntoa yllä kahvilla, colalla ja redbullilla, ja toisen nukkuessa pitkällään puolittaintakapaksissa puolittain takapenkillä. Saimme pidettyä yleisesti 100 km/h marssivauhtia, mitä nyt pakolliset pysähdykset tankilla, helpotuslaitoksessa ja purtavaa hakiessa. Kieltäneekö paikallinen lainsäädäntö vai mikä, mutta ABC:lle olisi täällä selvä markkinarako. Sen verran surkea on huoltoasemien ruokatarjonta. Eväitä siis messiin Keskikulutus kahden veneen kuormalla siedettävät 9.5 litraa satasella.
17.8 Saavumme Travemündeen iltakymmeneltä paikallista aikaa. Vilma Murto voittaa hienosti Euroopan mestaruuden samoihin aikoihin! Päästään liukkaasti rekkojen perässä ulos laivasta. Navigaattoreihin osoitteeksi Clube Naval de Cascais. Auton oman karttasysteemin lisäksi varalaitteena erillinen Garmin purkki, johon päivitin tuoreet Euroopan kartat ennen lähtöä.
16-17.8 (ti-ke) Antti ja Alexandra kyytiin ja keula kohti Vuosaarta.Antti oli lupautunut ystävällisesti co-driveriksi, ja kun vielä Alexkin saatiin mukaan, niin mikäs sen mukavampaa. Laivamatka Finnlinesilla Saksaan tarjosi 31 tunnin lepohetken ja maittavat ateriat kiivaan työrupeaman ja kolmipäiväisen kisavalmistelun jälkeen.
15.8 ((ma) Peräkärry vielä laakerien vaihtoon Vihtiin, josta löytyi nopea a joustava palvelu.
13-14.8 (la-su) Viikonloppuna tarjolla kisaveneen läpikäyntiä, myyntiveneen hinkkausta, trailerin kunnostusta ja pakkaamista; "ei täysipäistä, mutta täysipäiväistä hommaa"
päivitys: kaisaarhelo
Photo copyright: Matias Capizzano, Kai Saarhelo ja Viklaliitto